logo

Mostra’t

© Mostra't 2019
Emprendre - La prèvia a emprendre - Mostra't - Màrqueting per a vendre
marketing, vendes, consultoria, màrqueting, mercadotecnia, emprendre, negoci
4190
page-template-default,page,page-id-4190,bridge-core-1.0.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.0.8,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

La prèvia a emprendre

qode-np-item
1

Punt de partida

qode-np-item
2

Anàlisis DAFO personal

qode-np-item
3

Anàlisis CAME personal

qode-np-item
4

Buscar idees de negoci

qode-np-item
5

Estudi de mercat reduït

1. Punt de partida

El punt de partida ens permet definir unes constants per emprendre qualsevol projecte, és a dir, aquells aspectes que són inamovibles per a nosaltres, les condicions inherents de la nostra situació o aspectes que considerem ideals a la nostra vida.

Estableix les constants per emprendre

Lloc de treball

  • Teletreball.
  • Treball fora de l’oficina.
  • Treball a l’oficina.
  • Teletreball i treball a l’oficina.

Capacitat econòmica

  • No tinc estalvis.
  • Tinc estalvis.
  • Puc demanar diners.
  • Opció a préstec.

Sector o àmbit d’actuació

  • Domino aquest sector.
  • No m’agrada aquest sector.
  • Tinc curiositat per aquest sector.
  • M’hi desenvoluparia bé en aquest sector.

Individual o en grup

  • Projecte sol.
  • Projecte acompanyat.
  • Màxim 3 socis.
  • Socis amb capacitats complementàries.

Disponibilitat horària

  • Full time i més.
  • Mitja jornada.
  • Només el cap de setmana.
  • Només temps lliure.

Interessos personals

  • Esport.
  • Nutrició i salut.
  • Sostenibilitat.
  • Menjar saludable.

2. Anàlisis DAFO personal

És imprescindible començar analitzant les nostres debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats personals per tal d’establir els punts prèvis a emprendre.

Normalment el DAFO és un mètode utilitzat per analitzar models de negoci, però en aquest cas l’utilitzarem per analitzar i reflexionar sobre la nostra situació personal.

Per elaborar-ho et recomano que consultis als amics, familiars i companys de feina. Ja que a vegades, el nostre entorn te altres punts de vista sobre nosaltres.

Matriu DAFO

Debilitats

En aquest apartat posarem aspectes relacionats amb les nostres debilitats personals, és a dir, allò de caràcter intern que ens juga en contra a l’hora d’emprendre.

 

Alguns exemples de debilitats personals són:

  • Tasques que no t’agraden fer.
  • Desconeixement d’un idioma en concret.
  • Desconeixement d’alguna materia en concret.
  • Aspectes de personalitat que ens juguen en contra.
  • Falta de recursos econòmics.
  • Falta d’experiència en algun aspecte en concret.

Desde el meu punt de vista, establir les debilitats és el punt més important de l’anàlisis DAFO personal, ja que normalment, no acostumem a mirar els nostres errors o fleblesses. Si demanem opinió al nostre entorn més pròxim farem un exercici molt més enriquidor.

Amenaces

En aquest apartat posarem aspectes relacionats amb les amenaces externes que poden perjudicar el nostre plantejament empresarial.

 

Alguns exemples d’amenaces personals són:

  • Aspectes relacionats amb el teu entorn familiar.
  • Existencia d’una gran competència en el sector que domines.
  • El sector que domines es troba en recessió.
  • Poc interès general de l’entorn dins el teu àmbit d’actuació.
  • Dificultat per accedir a la informació del mercat.

És vital mirar amb perspectiva aquells aspectes externs que poden jugar a la nostra contra per anticipar-nos i evitar “estavellar-nos” abans de començar a emprendre.

Fortaleses

En aquest apartat posarem aspectes relacionats amb les nostres fortaleses, és a dir, allò de caràcter intern que ens juga a favor a l’hora d’emprendre.

 

Alguns exemples de fortaleses personals són:

  • Tasques que faig amb comoditat.
  • Coneixements d’idiomes.
  • Coneixement específics.
  • Aspectes de personalitat que ens juguen a favor.
  • Disponibilitat de recursos econòmics.
  • Experiencia demostrable en algun aspecte en concret.
  • Xarxa de contactes rellevant.  

Segurament les fortaleses internes són el que tenim més presents ja que és fàcil conèixer el que fem o sabem fer. Tot i això, si consultem la opinió del nostre entorn més pròxim podem treure conclusions que a vegades, resulten més rellevants que les que podem treure nosaltres mateixos.

Oportunitats

En aquest apartat posarem aspectes relacionats amb les oportunitats que l’entorn ens ofereix i que poden ajudar-nos a impulsar el nostre plantejament empresarial.

 

Alguns exemples d’oportunitats de l’entorn són:

  • Tendències socials en les quals t’hi pots desenvolupar bé.
  • Baix nivell de competència dins el sector que domines.  
  • El sector que domines es troba en creixement.
  • Gran sensibilització social dins el teu àmbit d’actuació.
  • Fàcil accés a la informació del mercat.

D’igual manera que amb les amenaces, mirar amb perspectiva les oportunitats que l’entorn ens ofereix acaba donant-nos una avantatge competitiva per emprendre qualsevol del projectes en ment.

Nota: És important no escatimar en detalls, com més elaborat sigui el DAFO personal millor serà l’anàlisis realitzat i per lo tant, millor serà la perspectiva que tenim sobre les nostres possibilitats d’emprendre.  

Matriu DAFO – Exemple desenvolupador web

Debilitats

  • No sóc bo editant videos.
  • No tinc anglès suficient.
  • No tinc coneixements sobre gestió logística.
  • Sóc dispers i tinc dificultat per concretar un projecte.
  • Tinc pocs estalvis.
  • No tinc experiència demostrable en desenvolupament web.

Amenaces

  • El meu avi necessita la meva atenció.
  • Les persones que es dediquen al sector web generen molt contingut de qualitat.
  • Les aplicacions mòbil reemplacen les pàgines web.
  • La gent no coneix el temps que es tarda en fer pàgina web, per lo tant, desconfien.
  • Algunes empreses que dedicades a les pàgines web no mostren la estratègia de preu.

Fortaleses

  • Conec en profunditat WordPress per desenvolupar pàgines web.
  • Parlo molt bé el portugués.
  • Sóc especialment bo en disseny gràfic.
  • Treballo amb una metodologia que em fa sentir còmode.
  • Tinc estalvis per invertir.
  • He treballat com a desenvolupador web durant 5 anys.
  • Tinc molt bona relació amb els proveïdor de serveis a internet “x”.

Oportunitats

  • Cada vegada s’utilitza més el Podcast.
  • Poca competència en Podcast màrqueting.
  • Instagram demostra un creixement per empreses.
  • La gent està conscienciada de la importància d’estar presents a Internet.
  • Amb eines com Google trends pots tenir molta informació sobre tendències del mercat.

3. Anàlisis CAME personal

Una vegada realitzat l’anàlisis DAFO podrem elaborar el conjunt de tasques per combatre, afrontar, mantenir i explotar les nostres debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats.

 

Per explicar aquest apartat agafaré com a referència aquells exemples que he descrit a l’anàlisis DAFO d’un desenvolupador web.

Matriu CAME

Combatre debilitats

  • No sóc bo editant videos →  Fes un curs d’edició de vídeo, a Internet en trobaràs moltíssims i de gratuïts.
  • No tinc anglès suficient → Estudiar anglès o per exemple, si tens pensat fer videos explicatius, utilitza el subtitulat per facilitar la traducció.
  • No tinc coneixements sobre gestió logística → Depèn de les necessitats que tinguis, però el més fàcil és consultar directament a una empresa que s’hi dediqui, com per exemple, UPS.
  • Sóc dispers i tinc dificultat per concretar un projecte → Estigues un matí, un día, una setmana en elaborar-te la teva pròpia metodologia per el treball que vulguis desenvolupar.
  • Tinc pocs estalvis → actualment existeixen moltes opcions d’aconseguir finançament. Començant pels coneguts Friends, Fools and Family finss a campanyes de Crowdfunding.
  • No tinc experiència demostrable en desenvolupament web → aprofita el teu entorn per començar a desenvolupar els primers projectes web amb l’objectiu de poder mostrar un portafoli.

Afrontar amenaces

  • El meu avi necessita la meva atenció → dins lo possible, procura buscar alternatives. Altres familiars que et donin suport, mirar de trobar una residència (ep! que el teu avi estarà de conya!)  
  • Les persones que es dediquen al sector web generen molt contingut de qualitat → aprofita altres canals poc explotats per difondre els teus continguts, per exemple, el Podcast.
  • Les aplicacions mòbil reemplacen les pàgines web → Aprofita per formar-te en el desenvolupament d’aplicacions, aconsegueix aquells coneixements per començar a fer petits projectes.
  • La gent no coneix el temps que es tarda en fer pàgina web, per lo tant, desconfien → Genera contingut que parli d’això, tipo: Quant de temps estic per crear una pàgina web? Explica les tasques i posa temps a cadascuna d’elles.
  • Algunes empreses dedicades a les pàgines web no mostren la estratègia de preu → Perfecte! sigues transparent, el preu et proporciona valor i si el mostres, generes confiança a la gent. A qui compraries abans? a algú que amaga la informació o algú que a mostra?

Mantenir fortaleses

  • Conec en profunditat WordPress per desenvolupar pàgines web → Segueix formant-te sempre! Segueix a altres persones que s’hi dediquen, creat una alerta de notícies relacionades amb WordPress o el desenvolupament web.
  • Parlo molt bé el portugués → Seria possible portar el teu projecte fora? … veure’m si hi ha cabuda. Potser pots pensar en generar associacions estratègiques a Portugal, Brasil o Mozambique.
  • Sóc especialment bo en disseny gràfic → Genial, dona valor al teu projecte i als teus clients.
  • Treballo amb una metodologia que em fa sentir còmode → Sigues constant amb la metodologia que utilitzes, però sigues flexible per si tens que modificar certs aspectes.  
  • Tinc estalvis per invertir → Quina part d’aquests estalvis estàs disposat a invertir i quin coixí et quedes? val la pena posar els teus diners o podem buscar alternatives?
  • He treballat com a desenvolupador web durant 5 anys → si has treballat 5 anys fent el “mateix” et pots considerar un expert, ven-te com a tal!
  • Tinc molt bona relació amb els proveïdor de serveis a internet “x” → Podries vendre els seus productes també? Quines avantatges pots tenir amb ells?

Explotar oportunitats

  • Cada vegada s’utilitza més el Podcast → Comença a gravar els teus Podcast. Bé, pots començar fent proves i així vas adquirint experiencia.
  • Poca competència en Podcast màrqueting → Aprofita aquest canal per donar a conèixer els teus continguts i serveis.
  • Instagram demostra un creixement per empreses → Explora les possibilitats que ofereix Instagram per empreses i fes-te un potencial consultor.
  • La gent està conscienciada de la importància d’estar presents a Internet → Perfecte, aprofita per orientar la teva estratègia de comunicació.  
  • Amb eines com Google trends pots tenir molta informació sobre tendències del mercat → Creat un mètode per estar sempre informat de les tendències i explora altres eines per investigar el teu mercat. No només utilitzis internet. Pregunta al carrer, observa. No et pensis que Google t’ho dona tot.

4. Buscar idees de negoci

Un cop tinc clares les constants per emprendre, hem realitzat un anàlisis i tret algunes conclusions, arriba el moment de buscar possibles idees de negoci. 

Observació i análisis

Et recomano realitzar una llista tenint en compte els següents aspectes:

  • Observa el sector on vols desenvolupar-te, troba necessitats dins el mercat, analitza els models de negocis que utilitzen les empreses del sector, maneres de fer o tendències del mercat.
  • Analitza els serveis o productes que ofereix el mercat i pensa si podries millorar-ho o oferir alternatives.
  • Analitza altres mercats a altres països i valora la possibilitat de donar-hi sortida aquí.
  • Consumeix tots els canals disponibles per analitzar possibles sortides de negoci.
  • Utiliza la estadística que pots trobar a Internet com Google Trends o al Institut Nacional d’Estadística.
  • Observa plataformes de crowdfunding específiques del sector.
  • Realitza Brainstorming amb el teu entorn més pròxim.

L’objectiu d’aquest apartat és fer una llista d’aquelles idees de negoci que creiem poden tenir cabuda al mercat i que seríem capaços d’emprendre. Tingues en compte que d’una possible idea de negoci poden originar-se versions orientades, per exemple, a nínxols específics de mercat com “fer pàgines web per vendre info-productes a cuidadors de mascotes”.

5. Estudi de mercat reduït

Ha arribat el moment de validar les possibles idees de negoci que hem pogut extreure en l’apartat anterior. Per aquest apartat, proposo realitzar un estudi de mercat reduït per validar ràpidament les diferents propostes.

 

L’objectiu de l’estudi de mercat és analitzar la potencialitat de les diferents propostes de negoci. Utilitzarem els següents punts per validar la potencialitat de les idees de negoci:

Comportament del mercat

L’objectiu és conèixer els interessos de la gent en relació al productes o serveis que volem oferir, és a dir, la tendència del mercat i la demanda activa.

 

Google trends ens permet veure l’evolució de tendències en relació a un terme de recerca. Gràcies a aquesta eina, podem detectar si es parla sobre el nostre producte o servei a Internet.

Volum del mercat

Un cop analitzada la tendència del mercat, necessitem saber quin és el volum aproximat d’aquest segons segmentació geogràfica.

 

Diferenciarem la demanda activa de la passiva. Entenem com a demanda activa aquelles persones que busquen directament el terme relacionat amb el nostre producte o servei. Entenem com a demanda passiva aquelles persones que per interessos i comportaments poden arribar a interessar-se pel nostre producte o servei.

 

Per analitzar la nostra demanda activa podem utilitzar Google Ads. Aquesta eina ens permet conèixer el volum aproximat de persones que realitzen recerques sobre un terme en concret i segmentar-ho per localitats.

 

Per analitzar la nostra demanda passiva podem utilitzar Facebook Ads. Aquesta eina ens permet crear segments en base als criteris que defineixen el nostre potencial client.

Competidors

És molt important veure que fan els nostres competidors en relació al número de competidors aproximats, productes i serveis que ofereixen, preus, com distribueixen el seu producte, amb qui col·laboren, quines accions de màrqueting realitzen o el volum de feedback a les xarxes.

Altres eines i tècniques per realitzar un estudi de mercat

Actualment existeixen multitud d’eines que ens ajudaran a obtenir una idea aproximada del valor del producte o servei que volem oferir al mercat. Algunes d’aquestes eines són:

  • L’Institut Nacional d’estadística.
  • Consumer Barometer: eina que ens ajudarà a entendre com la gent utilitza Internet a tot el món.
  • SurveyMonkey: solució gratuïta, líder a nivell mundial per al desenvolupament d’enquestes en línia i a través de correu electrònic.
  • Encuesta fácil: eina per fer enquestes en línia amb un servei és gratuït fins a les primeres 100 respostes.
  • Crunchbase: eina per fer un estudi de mercat en el sector empresarial i tecnològic, analitzant les tendències d’aquests.
  • Statista: eina web que ofereix estadístiques d’Internet de tot tipus. 
  • SimilarWeb: analitza la web dels teus competidors. Així, pots detectar noves oportunitats en el mercat.

Altres pràctiques per la elaboració d’estudi de mercat basades en la pràctica

  • Crea un pàgina de benvinguda a Facebook o Instagram exposant els teus serveis o productes (si no tens el producte pots penjar un pre-disseny), omple la informació més rellevant per generar confiança, penja una mica de contingut per no mostrar la pàgina en blanc, i finalment fes un anunci de 20 – 30 € segmentant el possible públic objectiu i analitza els resultats. Una generació de leads del 1-2% sería un resultat acceptable. D’aquesta manera, obtenim una dada més per valorar la idea de negoci.

 

  • Si el projecte està més avançat, pots crear una campaña de Crowdfunding, d’aquesta manera pots validar la proposta abans de sortir al mercat, i en el cas d’assolir els objectius, ja podràs comptar amb els primers vendes. Per realitzar la campaña no cal que demanis 500.000 €. Com a prova, pots iniciar una campaña amb un objectiu coherent i fàcil d’aconseguir. Crear una campaña de Crowdfunding necessita d’una planificació important al darrera.

Continguts de valor

Et convido a subscriure’t al newsletter. Periòdicament comparteixo contingut de valor per ajudar-te a consolidar les estratègies de màrqueting i vendes.


He llegit i accepto l' Avís Legal i la Política de Privacitat.

Accepto rebre la informació que Mostra't consideri oportú enviar-me per correu electrònic o mitjà de comunicació equivalent. (És possible donar-se de baixa en qualsevol moment).